Coses que fan coses
Programa públic a cura de Blanca Callén
Del 18 d'octubre al 28 de novembre de 2020
ATENCIÓ: Les inscripcions per a participar en aquest programa estan tancades. Pròximament s'anunciaran les noves dates de les activitats presencials que s'hagin ajornat durant aquestes setmanes, i es posarà a la vostra disposició un correu d'inscripció per poder-hi participar. Us mantindrem informades.
Coses que fan coses és un programa d'activitats per a tots els públics que acompanya les exposicions Coses que les coses diuen, comissariada per Latitudes, i to llengua boca de Wendelien van Oldenborgh, comissariada per Anna Manubens. Aquest programa públic intenta ampliar i tensionar una aproximació objectual més antropològica assumint una agència material més relacional, híbrida i posthumana. A aquest efecte, es proposen tres línies d’acció: un grup de lectura setmanal en què es treballen textos entorn de l’ontologia dels objectes; un cicle de creuaments/diàlegs entre persones que, provinents de diferents disciplines, comparteixin l’interès per un mateix tipus d’objectes, i un seguit de tallers i accions que ens permetin aproximar-nos de manera més experiencial i corpòria a l’esdevenir dels objectes, als seus estats i característiques.
Coses que fan coses planteja l’agència, la capacitat d’actuar, no com una qualitat exclusivament humana, sinó com una propietat distribuïda i heterogènia que s’assoleix per relacions d’interdependència i cooperació entre humans i no humans, persones i objectes. Els objectes passen de ser considerats entitats passives sobre les quals mana una voluntat utilitarista humana a convertir-se en coagents de ple dret, companys per a l’acció. A través de tres línies d’acció, el programa explora com generar formes de vida (ètiques, polítiques, epistèmiques i estètiques) que incorporin els objectes i les coses materials com a agents, companys i cohabitants dels ecosistemes dels quals formem part.
Pots descarregar el programa públic aquí: Programa públic - Coses que fan coses.pdf
---
A continuació, pots consultar tota la informació sobre les línies d'acció i les activitats del programa:
Dir coses és un grup de lectura, organitzat en cinc sessions de lectures setmanals, en el qual recorrerem diferents perspectives ontològiques sobre els objectes. Des de l’actor-network theory fins als nous materialismes, o fins i tot perspectives animistes, convidem a formar part d’un grup d’estudi que, mitjançant la lectura d’objectes textuals facilitats per convidades expertes, s’introduirà en aquests paradigmes per imaginar coexistències objectuals més prometedores.
Fer coses facilita trobades i diàlegs entre persones que investiguen i creen amb/sobre/contra/a través de diferents objectes per donar compte dels seus efectes sobre l’ordenament actual del món. Recorrerem diferents dimensions i tipologies objectuals (tecnològics/digitals, orgànics/geològics, temporals/històrics, artístics/materials) per explorar com el món s’expressa materialment a través d’ells –què ens poden dir sobre el món?–, alhora que també creen aquest món –quines formes de vida possibiliten o dificulten?.
Esdevenir coses activa diferents experiències que ens apropen a la coexistència íntima, quotidiana i corporal amb els objectes dels quals depenem mútuament en el dia a dia, esborrant les fronteres antropocèntriques que ens dividien entre subjectes (humans) i objectes (no humans). A partir d’un seguit de tallers-accions de caràcter pràctic i experimental, tractarem d’actuar amb i des del lloc dels objectes per acostar-nos una mica més a l’experiència radical d’esdevenir ells.
---
DIR COSES
Grup de lectura, organitzat en cinc sessions de lectures sobre perspectives filosòfiques entorn de l’ontologia objectual i material.
Durada: 2 hores
Dimarts, de 18.30 a 20.30 h. Planta 3.
Seminari 1 (27 d’octubre): La política de les coses o «societat feta per durar»
Facilitació a càrrec de Blanca Callén, investigadora i professora (UVIC/UOC/Elisava)
Lectura cortesia de GEDISA: Winner, Langdon. «¿Tienen política los artefactos?». A: La ballena y el reactor. Barcelona: Gedisa Editorial, 1986, p. 45.
Seminari 2 (3 de novembre): Els objectes i l’esdeveniment: actor-network theory
ATENCIÓ: Aquesta activitat es manté en format online a través de Zoom als inscrits. L'horari del seminari serà el mateix, de 18:30 a 20.30h.
Facilitació a càrrec de Francisco Tirado (UAB)
Lectura: Tirado, Francisco; Domènech, Miquel. «Asociaciones heterogéneas y actantes: el giro postsocial de la teoría del actor-red». AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, novembre-desembre (2005), pp. 0.
Seminari 3 (10 de novembre): Ecologia objectual i animisme especulatiu
Facilitació a càrrec de Mafe Moscoso (BAU) i Blanca Callén (UVIC/UOC/Elisava)
Lectura: Viveiros de Castro, Eduardo. «Lo que pretendemos es desarrollar conexiones transversales». A: La mirada del jaguar: introducción al perspectivismo amerindio. Buenos Aires: Tinta Limón, 2013, p. 129-159.
Seminari 4 (17 de novembre): Nous materialismes, posthumanismes i OOO
Facilitació a càrrec de Laura Benítez (Escola Massana, HANGAR)
Lectura: Dolphijn, Rick; Van der Tuin, Iris. «The Transversality of New Materialism». En: New Materialism: Interviews & Cartographies. Michigan: Open Humanities Press, 2012, pp. 93-114.
Seminari 5 (24 de novembre): Realisme agencial i materialismes feministes
Facilitació a càrrec de Jara Rocha, investigadora independent
Lectura 1: Dolphijn, Rick; Van der Tuin, Iris. «“Matter feels, converses, suffers, desires, yearns and remembers”. Interview with Karen Barad». A: New Materialism: Interviews & Cartographies. Michigan: Open Humanities Press, 2012.
Lectura 2: Rocha, Jara; Ubieto, Nerea. «Preguntándonos con Karen Barad: urgencias curatoriales». A: ¿Qué escuchaste?. Grupo de investigación en torno al comisariado «Conversación abierta» (ed.). Madrid: Comunidad de Madrid, 2019, p. 18-35.
FER COSES
Trobades sobre les implicacions eticopolítiques dels objectes i la materialització dels ordres de vida presents i possibles.
Durada: 2 hores
Dijous, de 18.30 a 20.30 h. Planta 3. (Excepte el Creuament 1, que tindrà lloc en diumenge a la Planta Baixa de Fàbrica de Creació)
Trobades documentades mitjançant relatogrames de Carla Boserman.
Creuament 1 (18 d’octubre): Objectes tecnològics / Robots i algoritmes: diàleg entre Fieke Jansen i Jara Rocha+Joana Moll
* En col·laboració amb la Biennal de Pensament.
Presentació del treball de les artistes i investigadores Jara Rocha i Joana Moll, en diàleg amb les anàlisis que tant elles com Fieke Jansen han desenvolupat entorn del paper que tenen els objectes tecnològics, algorítmics i d’«intel·ligència artificial» en l’ordre polític global, íntim i corporal contemporani, i entorn de les pràctiques de resistència possibles.
Jara Rocha: mediadora cultural, investigadora i comissària independent. Les seves àrees de recerca estan relacionades amb les semiòtiques i les materialitats de les cultures del present, des de les humanitats i la cultura lliure. Entre altres activitats, col·labora i intercanvia sobre tecnocolonialisme amb Joana Moll.
Joana Moll: artista i investigadora el treball de la qual explora críticament la manera com les narratives postcapitalistes afecten l’alfabetització de les màquines, els éssers humans i els ecosistemes. Els seus temes de recerca inclouen l’impacte ambiental de les tecnologies de la comunicació, les infraestructures d’Internet, la vigilància i el llenguatge.
Fieke Jansen: investigadora doctoral al Data Justice Lab de la Universitat de Cardiff. Està interessada en la repolitització de les dades i la tecnologia en el context polític, cultural i sociohistòric europeu. La seva recerca tracta l’impacte de la implementació de decisions basades en dades per part de la policia europea sobre comunitats marginalitzades.
Creuament 2 (29 d’octubre): Objectes temporals / Postals i memòria: diàleg entre María Rosón i Oriol Vilanova
Presentació del treball artístic d’Oriol Vilanova, el qual, a través de la recopilació de postals, organitza taxonomies d’allò digne de ser recordat i posat en circulació, en diàleg amb una anàlisi sociohistòrica del franquisme per part de la historiadora feminista María Rosón, a través dels objectes quotidians que apareixen en fotografies de l’època.
Oriol Vilanova: artista interessat en els mecanismes polítics de construcció de la història i la mirada. Ha abordat temes com l’èxit i el triomf, el museu com a espai expositiu en desús, les icones del passat i la reescriptura de la història a través d’obres sovint basades en la recollida, la documentació i l’arxivament d’imatges.
María Rosón: historiadora de l’art, és professora i investigadora postdoctoral a Visualidades críticas: ecologías culturales e investigaciones del común (UCM). Les seves línies de recerca se centren en la cultura visual i material, principalment del segle xx espanyol; en els estudis de gènere, i en la construcció de la història, la memòria cultural i l’imaginari visual.
Creuament 3 (12 de novembre): Objectes (in)orgànics / Muntanyes i veus: diàleg entre Isaac Marrero i Paula Bruna
ATENCIÓ: Aquesta activitat es manté en format online a través de la plataforma web als inscrits. L'horari serà el mateix, de 18:30 a 20.30h.
* En col·laboració amb el programa de doctorat en Persona i Societat en el Món Contemporani (UAB).
Presentació de fragments del documental Tindaya Variations, d’Isaac Marrero, que investiga la controvèrsia sociomaterial entorn de la muntanya de Tindaya (lloc sagrat, recurs natural i espai monumental), en diàleg amb les anàlisis artístiques i mediambientals de Paula Bruna sobre el paper dels «objectes naturals» i la seva representació política en el marc de la crisi ecològica de l’Antropocè.
Isaac Marrero: antropòleg, és professor i investigador del Centre for Visual Anthropology de Goldsmiths-University of London. El seu treball explora etnogràficament els conflictes i les controvèrsies en què activismes i pràctiques estètiques diverses trenquen amb allò donat per obrir noves condicions de possibilitat i recrear l’agència política i epistèmica.
Paula Bruna: ambientòloga i artista, la seva recerca analitza el conflicte naturo-cultural entre el creixement econòmic i la finitud i limitació dels recursos naturals en un procés de col·lapse. A les seves instal·lacions representa i investiga aquestes qüestions mitjançant la poesia visual, i en els seus darrers projectes aborda el relat antropocènic des de posicions no humanes.
Creuament 4 (26 de novembre): Objectes artístics / Matèries i estètiques. Diàleg entre Lúa Coderch i Lucía C. Pino
A partir del treball expositiu Vida de O, de Lúa Coderch, i les peces Torrent Echidna Attractor o Full Fantom Five, de Lucía C. Pino, es proposa un diàleg sobre les possibilitats i implicacions d’activar, vitalment i artísticament, paradigmes eticopolítics que descentrin el subjecte humà (artista) per reconèixer i restablir relacionalitats híbrides i més horitzontals amb els objectes i la matèria, entre humans i no humans.
Lúa Coderch: artista, professora i investigadora el treball de la qual se centra en la dimensió superficial, estètica i fenomenològica de la nostra vida en comú i les seves implicacions filosòfiques i polítiques latents, mitjançant la combinació de pràctiques narratives i pràctiques objectuals en vídeos, performances i instal·lacions que configura com a dispositius de recerca.
Lucía C. Pino: artista la pràctica de la qual s’enfoca a la recerca escultòrica a través de l’estudi i la vinculació amb textos, objectes, materials, associacions, comportaments... El seu treball revela tensions dialèctiques entre la subjectivitat i el vitalisme de les coses que posen en evidència la seva incidència política o interès, més enllà de l’antropològic.
ESDEVENIR COSES
Tallers i accions experimentals d’aproximació, incorporació i convivència íntima amb objectes quotidians per explorar-ne els estats i les característiques materials… fins a esdevenir (amb) ells.
Durada: 3 hores
Dissabtes, de 10.30 a 13.30 h. Planta 3. (Excepte l’Acció 1, que tindrà lloc en diumenge de 10.30 a 13.30 h)
Acció 1 (18 d’octubre): EXPLORAR (AMB / DES D’) INFRAESTRUCTURES QUE FAN COSES
Acció facilitada per Mario Santamaría.
Exploració col·lectiva per la infraestructura física d’Internet, a mig camí entre la ruta turística del no turístic, la performance i la il·luminació profana. Acompanyades per un guia, les persones assistents pujaran a un autobús i, convertides en paquet de dades, visitaran els llocs on s’esdevé la transformació i distribució de les nostres vides dadificades.
Mario Santamaría: artista i investigador que analitza l’observador contemporani, atenent a dos processos que el configuren: les pràctiques representacionals i els aparells de visió i mediació. Els seus projectes intervenen en terrenys com el conflicte, la memòria, la virtualitat o la vigilància, a través de tàctiques com l’apropiació, el remake o el muntatge. http://www.mariosantamaria.net/
Acció 2 (24 d’octubre): CONÈIXER (AMB / DES DE) COSES
Taller facilitat per Mafe Moscoso.
Exercici d’etnografia experimental que descentra el subjecte humà cognoscent per adoptar sensibilitats, posicions epistèmiques i estratègies perceptives quotidianes de caràcter objectual, no humà i perifèric. Com seria conèixer DES D’una planta? O A TRAVÉS del mobiliari d’un edifici? I AMB els objectes que ens envolten? Quines possibilitats de coneixement ens obren aquests punts de vista objectuals?
Mafe Moscoso: antropòloga, professora i investigadora transdisciplinària que combina escriptura, art i etnografia. Els seus projectes aborden, des d’una posició antiracista i feminista, la memòria i les migracions, les pedagogies crítiques, les metodologies experimentals i els estudis i pràctiques anticolonials. http://www.gredits.org/es/dra-moscoso-maria-fernanda-2/
Acció 3 (31 d’octubre): MOURE (AMB / DES DE) COSES
ATENCIÓ: Amb motiu de les noves mesures aplicades contra la COVID-19, aquesta activitat ha estat cancel·lada. Es reprogramarà quan puguem fer activitats presencials.
Taller facilitat per Lxsquecorrenporahi.
Exercici exploratori en el qual, mitjançant el cos i accions físiques i lúdiques, camuflatges, impros sonores, composició en temps real, estratègies d’escolta o danses regionals, entre altres activitats, amb els objectes materials i espacials que poblen l’edifici de la Fabra i Coats, es busca tensionar els límits i les possibilitats de la institució artística i creativa. Com es comporta i manifesta la Fabra i Coats, com a institució, a través de l’ús del seu edifici, dels seus protocols? Com ens hi podem (o no) relacionar?
Lxsquecorrenporahi: nom amb el qual es van autoanomenar un grup de 18 «cossos» de l’assignatura «Lloc i acció», del grau d’Arts i Disseny de l’Escola Massana, que van participar en una prova pilot com a residents de la Fabra i Coats, on van desenvolupar les seves pràctiques a la tardor de 2019 juntament amb Enric Farrés i Marc Vives. https://lxsqcorrenporahi.hotglue.me
Acció 4: CUIDAR (AMB / DES DE) COSES
8 de maig de 2021, de 10:30h a 13:30h. Presencial
Recuperació de l'esdeveniment previst el 14/11/2020 i que es va haver de cancel·lar
Restart party facilitada per Restarters BCN.
Esdeveniment en el qual les persones participants podran aprendre a reparar els seus aparells elèctrics i electrònics amb l’ajuda de reparadors voluntaris, reparant així el nostre vincle amb aquests objectes, els coneixements materials que hem anat perdent com a usuàries, la nostra economia (en estalviar la compra d’un nou aparell), el medi ambient (en evitar generar brossa electrònica) i el teixit social (en posar en comú espai, sabers i experiències).
Restarters BCN: associació que impulsa alternatives a l’obsolescència programada i promou la cultura de la reparació i la reapropiació de coneixements tecnològics mitjançant l’organització i el suport a l’autoorganització de restart parties en diferents barris de Barcelona. https://restartersbcn.info
Acció 5 (21 de novembre): MIRAR (AMB / DES DE) COSES QUE MIREN COSES
* En col·laboració amb Hamaca.
Taller de creació audiovisual impartit per Taller Estampa.
La intel·ligència artificial (IA) permet a les màquines aprendre soles a partir d’una gran quantitat d’exemples. Així, per exemple, poden identificar el que hi ha a les imatges que compartim en xarxes. Però què sabem d’aquesta mirada? Partint de l’ús i el coneixement d’eines de reconeixement d’objectes en imatges i de xarxes neuronals de generació d’imatges, elaborarem una pedagogia crítica per a intel·ligències artificials.
Taller Estampa: col·lectiu de realitzadors, programadors i investigadors que treballa des de l’audiovisual experimental i els entorns digitals. La seva pràctica es basa en una aproximació crítica i arqueològica a les tecnologies audiovisuals, les possibilitats de les eines interactives i els recursos de l’animació experimental. https://tallerestampa.com/
Acció 6: RESISTIR (AMB / DES DE) COSES
5 de juny de 2021, de 10:30h a 13:30h. Presencial
Recuperació de l'esdeveniment previst el 28/11/2020 i que es va haver de cancel·lar
Taller facilitat pel col·lectiu ENMEDIO.
Creació d’objectes «desobedients» que faciliten la transformació social i els actes de resistència AMB / GRÀCIES A / MITJANÇANT «coses» en el context de la COVID-19, reconeixent així l’agència política de col·lectius híbrids d’humans i no humans. Com, gràcies a la creació i l’elaboració de determinats objectes, podem resistir (o transformar) millor un món social cridat al distanciament i a l’aïllament?
ENMEDIO: grup de professionals de la imatge (dissenyadors, fotògrafs, cineastes, artistes) que, insatisfets per la falta de connexions entre l’art i l’acció política, han decidit abandonar el seu terreny habitual de treball i situar-se enmig, en cap lloc determinat i en tots alhora, des d’on exploren la potència transformadora d’imatges i relats. https://enmedio.info/
---
Amb la col·laboració de:
Biennal del Pensament
GEDISA
Hamaca
Programa de doctorat en Persona i Societat en el Món Contemporani (UAB)
UOC
Amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya